Oulun Seudun Terrieriyhdistys

Tervetuloa sivuillemme ja mukaan toimintaan!

Oulun Seudun Terrieriyhdistys perustettiin vuonna 1974 edistämään terrierirotujen harrastusmahdollisuuksia Oulun seudulla. Jäsenmäärämme on noussut tasaisesti ja vuoden 2019 lopussa se oli 310 (393 jäsentä 9/2020).

Alusta asti toimintaamme ovat kuuluneet kerhoillat, koulutukset, trimmauskurssit ja näyttelyt. Myös LUT- ja MEJÄ-harrastukset käynnistyivät 1970-luvun lopulla. Alkuaikojen suosikkirotuja olivat westie, airedalenterrieri, staffi, norwichinterrieri ja kettuterrierit. Sittemmin on rotuvalikoima laajentunut ja muuttunut ja yhdistyksen jäseninä on myös muitten kuin terrierirotujen omistajia.

Tapahtumia järjestettiin eri puolilla kaupunkia, mistä sopivia tiloja vain löytyi. Vuonna 1993 toiminta keskittyi uudelle koira-alueelle Haukkukeitaalle, jonka Osty vuokrasi yhdessä Oulun Koirakerhon kanssa. Vuoden 2019 huhtikuussa Osty aloitti toiminnan uusissa Toppilan hallin koulutustiloissa.

Monipuolista toimintaa ympäri vuoden

Ostyllä on tarjolla monenlaista toimintaa kaikille ikäryhmille ja eritasoisille harrastajille pikkupentujen leikkikoulusta, arkitaitojen opettelusta, eri lajien ja harrastusmahdollisuuksien esittelystä aina vaativampiin, kokeneempien lajin harrastajien täsmäkursseihin, toivomusten mukaan räätälöityihin koulutuksiin ja kokeisiin.

Pentukurssit, tottelevaisuus-, näyttelytottumus-, rally-toko- , agility- ja NoseWork-kurssit, rotutapaamiset sekä erilaiset koulutusluennot ovat osa toimintaamme. Yksi vakiintuneista ja suosituimmista toimintamuodoista ovat trimmauskurssit, joilla jokainen voi oppia oman koiransa turkin huollon ja jopa näyttelytrimmauksen

Oulu on Suomen pohjoisin luolakoirien taipumuskokeitten ja -harjoitusten pitopaikka. Osty järjestää LUT-treenejä ja -kokeita, joihin osallistujia tulee ympäri Suomen, Pohjois-Ruotsista ja Norjasta saakka. MEJÄssä on järjestetty kokeita, pidetty jälkitreenejä ja tapahtumapäiviä keväisin. Myös vesiriistatreenejä ja -kokeita pyritään pitämään kesäkauden aikana.

Näyttelytreenejä järjestetään ympäri vuoden, ja lisäksi yhdistys osallistuu KV-näyttelyiden järjestämiseen sekä joka toinen vuosi olemme järjestäneet ryhmänäyttelyitä. Match Showt ovat olleet erävirallisempaa näyttelytoimintaamme. Ostyläiset myös reissaavat aktiivisesti bussimatkoilla sekä kotimaassa että ulkomailla. Tervetuloa mukaan reissuun!

Osty palkitsee vuosittain kevätkokouksen yhteydessä Vuoden terrieri –kilpailussa menestyneitä jäsenten omistamia terrierejä tulokkaista veteraaneihin, kasvattajia, eri lajien parhaita ja muistaa myös valioituneita.

Ostyn jäseneksi ja mukaan toimintaan

Tervetuloa jäseneksi ja mukaan Ostyn toimintaan erityisesti kaikki terrierirotujen omistajat ja myös muut koiraharrastuksista kiinnostuneet. Ostyn tapahtumiin, kursseille ja koulutuksiin ovat tervetulleita myös kaikki muut rodut.

Jäsenetuihin kuuluu mm. vuosittain ilmestyvä Ostyn jäsenlehti Ostyposti sekä Suomen Terrierijärjestön julkaisu Terrilife. Lisäksi jäsenet saavat tietoa yhdistyksen toiminnasta ja tapahtumista kotisivuilla, facebook-sivulla ja sähköpostitse. Osty löytyy nykyään myös instagramista.

Yhdistyksen toiminta on pääasiallisesti tarkoitettu jäsenistölle ja kurssi- ja koulutusmaksuissa on huomioitu erikseen jäsenhinta. Talkoilemalla yhdistyksen tapahtumissa voi jäsen kerätä itselleen tähtiä, joita voi käyttää Ostyn järjestämien kurssien maksamiseen tai Ostyn tuotteiden hankintaan.

Ostyn toimintaan on helppo tulla mukaan olitpa sitten aivan vasta-alkaja ensimmäisen koirasi kanssa tai jo kokeneempi harrastajakonkari. Jos joku uusi harrastusmuoto tai aihe kiinnostaa, niin ota yhteyttä ja kerro ajatuksesi ja ideasi. Tervetuloa myös kouluttamaan Ostylle.

Tule sinäkin mukaan Ostyn mukavaan porukkaan oppimaan, viihtymään, treenaamaan ja talkoilemaan!

Sivu päivitetty 10.9.2020